• Бланки

Инструкция по безопасност на труда при работа в електрифициран участък

Екип MyWork.bg

 1.     Работите по поддържане на железния път в електрифицираните участъци трябва да се извършват при строго спазване на “Правила па безопасността на труда за работниците от железопътния транспорт работещи в електрифициран участък”.
2.     Всички стълбове, съоръжения и други конструкции (мостове, надлези, пасарели, покриви, огради и др.), разположени в участъци с променлив ток на разстояние по-малко от 5 м. от контактната мрежа, трябва да са заземени и съединени с тяговата релса.
3.     Монтажа на заземленията се извършва от строително-монтажната организация още по време на строителството, а демонтажът и възстановяването им при смяна на релси и други работи по железния път се извършва от съответните органи на железопътните секции (специално инструктирания) под наблюдението на представители на енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа.
4.     Забранено е приближаването на хора към намиращата се под напрежение контактна мрежа, части от нея или неоградени проводници на разстояние по-малко от два метра, а също така до електросъоръженията на електрическия подвижен състав непосредствено или посредством какъвто и да е предмет.
5.     Ръководителя на работата е длъжен да съблюдава дали се спазват от работниците безопасните начини на работа особено при работи, които се извършват в близост до контактната мрежа с дълги предмети (щанги, проводници и ДР-)-
6.     Разстоянието на тези предмети до частите на контактната мрежа, намираща се под напрежение трябва да бъде не по-малко от 2 м.
7.     Когато е необходимо приближаване към намиращите се под напрежение части на контактната мрежа на разстояние по-малко от 2 м. за извършване на някои видове работи, напрежението трябва да се изключи през времетраенето на работата, а контактната мрежа да се заземи.
8.     Ръководителя на работата е длъжен да даде заявка до дежурния енергодиспечер, чрез енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа за изключване на напрежението с указание за точното място, началото, продължителността и характера на работата.
9.     За планови работи такава заявка се подава не по-малко от едно денонощие преди започване на работата.
10.     За наблюдаване изпълнението на всички предпазни мерки, изключващи възможността за поражение на хората от електрически ток при извършване на такава работа, началника на енергоснабдителния подрайон назначава (определя) старши майстор-специалист или майстор по контактната мрежа и своевременно съобщава името му на техническия ръководител, ръководещ работата.
11.     Указанията на старши майстор- специалиста или майстора по контактната мрежа, който наблюдава за безопасността на работещите са задължителни.
12.     При работи, свързани с устройствата по СЦБ, трябва да участва електротехник по СЦБ. Указанията на последния са задължителни за изпълнение.
13.     Старши майсторът или майстор- специалиста от енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа се свързва с дежурния енергодиспечер, който му дава заповед за работа по установения ред.
14.     Старши майстор специалиста или майстора от енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа изключва и заземява контактната мрежа на мястото на работа, посочено от ръководителя на ремонтните работи.
15.     Старши майстор специалиста или майсторът от енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа вписва в заповедната книга на ръководителя на работата часа на започване и завършване на работата, като посочва номера на заповедта дадена му от дежурния енергодиспечер.
16.     Изключеният участък от контактната мрежа се заземява за тяговата релса, чрез две заземителни щанги, разположени на разстояние една от друга не повече от 200 м. при заземяване на контактната мрежа и 100 м. при заземяване на други проводници, разположени по стълбовете на контактната мрежа.
17.     Работата трябва да се извършва в зоната между заземителните щанги.
18.     При невъзможност да се свържат заземителните щанги с тяговата релса (при изпълнение на пътните работи с използване на машини от тежък тип, възстановяване на пътя и др.) заземяването на контактната мрежа е променлив ток става по следния начин:
–     в началото и края на участъка на работа се монтират заземителни щанги сигурно съединени със свързаните на късо две нитки на релсовия път на който се извършва работата;
–     по целия участък на работата през всеки 200 м. при суха и 100-150 м. при влажна почва контактната мрежа също се заземява, чрез специални заземители;
–     за заземители трябва да се използват нсбоядисани метални винкели с размер не по- малък от 50/50 мм. или тръби с диаметър 1.5- 2.0 цола в краищата на които се закрепват накрайниците на заземителното въже на щангата;
–     заземителите се забиват на разстояние не по-малко от 2 м. от релсите и на дълбочина най- малко 1 м. При сухи почви мястото на забиването трябва да бъде намокрено е подсолена вода.
19.     Забранено е забиването на заземители в баластровата призма.
Ако секцията се изключва от контактната мрежа, чрез секционен разединител със заземителен нож, такова заземяване е равностойно на поставянето на една зазсмителна щанга.
20.     Започването на работа се допуска само след получаване на писмено разрешение от старши специалиста или майстора от енергоснабдителния подрайон, вписано в заповедната книга и по указания на ръководителя на работата.
21.     След завършване на работата ръководителят е длъжен да се убеди дали хората са се отдалечили от частите на контактната мрежа на разстояние най-малко 2 м. и да отбележи времето на завършването на работата в копието на писменото разрешение (наряда), намиращо се в старши майстора – специалиста или майстора от енергоснабдителния подрайон на контактната мрежа.
След това ръководителят снема заземителните щанги и уведомява дежурния енсргоднспечер.
СЛЕД СНЕМАНЕТО НА ЗАЗЕМИТЕЛНИТЕ ЩАНГИ КОНТАКТНАТА МРЕЖА СЕ СЧИТА ПОД НАПРЕЖЕНИЕ И ДОБЛИЖАВАНЕТО ДО НЕЯ Е ЗАБРАНЕНО!
22.     Забранено е доближаването до контактната мрежа и извършването на каквато и да е работа по нея (даже когато е изключена) по време на буря и дъжд или в тъмната част на денонощието.
23.     Работата по стълбовете, покривите, подвижния състав, светофарите и други съоръжения, които са разположени на разстояние над 2 м. от части под напрежение се извършва от лица, притежаващи най-малко втора квалификационна група по електробезопасносг без изключване на напрежението при условие че няма да бъде нарушен габарита. За това не се изисква наблюдение от специално определено лице.
24.     Забранено е допирането до скъсани проводници от контактната мрежа и намиращите се по нея странични предмети, независимо дали се докосват или не до земята или до заземени конструкции.
25.     Работник от железопътния транспорт, който е забелязал скъсани проводници от контактната мрежа или електропроводите, пресичащи железопътната линия, а също така и висящи по тях странични предмети е длъжен да съобщи за това незабавно в най-близкия енергоснабдитслен подрайон на контактната мрежа, на дежурния ръководител на движението, на дежурния енергодиспечер или на влаковия диспечер. До пристигането на бригадата от енсргоснабдителния подрайон да огради мястото и да следи никой да не се доближава до скъсаните проводници на разстояние по-малко от 20 м.
26.     Когато скъсаните проводници и другите елементи от контактната мрежа нарушават строителния габарит на железния път и могат да бъдат закачени при преминаването на влак, това място трябва да се обозначи със съответните сигнали за спиране съгласно Инструкция за сигнализация”, като опасно за преминаване.
27.     При работа с пътеполагащи кранове, баластропресевни машини или други кранове със стрели или транспортни ленти в електрифицирани с променлив ток участъци напрежението от контактната мрежа трябва да се изключи през време на работа и мрежата в мястото на работа да се заземи по установения ред.
28.     Пътнорсмон гните машини (пътеполагащи кранове със стрели) трябва да са съоръжени със скиотбойници, изолирани за съответното работно напрежение и предотвратяващи допирането на заземените елементи на машината в контактната мрежа.
29.     За предвижване на машините към мястото за работа трябва да има предварително разрешение както от влаковия диспечер, така и от дежурния енергодиспечер.
30.     В работно положение на машината скиотбойниците не трябва да се докосват до контактния проводник.
31.     Пътеполагащите кранове и другите кранове и машини със стрели се придвижват до мястото за работа само при напълно спусната стрела.
32.     Кранът може да маневрира, когато стрелата е установена по посока на пътя и е спусната до кабината на краниста.
33.     Започването на работа с машината се разрешава от ръководителя на работата само след получаване на писмено разрешение от отговорния изпълнител по превключването от енсргоснабдителния подрайон на контактната мрежа, отговорен за изключването и заземяването на последната.
34.     При работа в електрифицирани участъци само на траверсоподбивна машина изключване на напрежението на контактната мрежа не се изисква.
35.     При извършване на работа с тежки железопътно-строителни машини по неелектрифицирани коловози съседни на електрифицираните, техническия ръководител е длъжен да не допуска нито една част от машината (стрели, въже и др.) да се доближава на разстояние по-малко от 2 м. до намиращите се под напрежение части на контактната мрежа.
36.     При извършване на планови работи по железния път с използване на тежки железопътно- строителни машини, когото се налага изключване и заземяване на контактната мрежа главния инженер или техническия ръководител на обекта един ден преди започването на работите писмено или с телеграма (телекс) дава заявка чрез еиергоснабдителния подрайон на контактната мрежа до дежурния енергодиспечер за мястото, часа и продължителността на разрешения прозорец за работата и движението на железопътните возила.
37.     Редът на извършване па работата по повдигане и рукане на железния път трябва предварително да се съгласува и с електромеханика по СЦБ.
38..    При електрифицирани участъци прекъсването на целостта на релсовата електрическа верига може да се осъществи само при условие, че мястото на прекъсване предварително се шунтира с медно въже със сечение не по-малко от 95 мм2.
39.    Мястото на закрепване на кука – болтът на шунтиращото въже към релсата трябва да се зачисти предварително до метален блясък.

Предишна СтатияСледваща Статия

Екип MyWork.bg

Свързани статии