Разберете повече за процедурата по преназначаване на по-висока административна длъжност.


Заемането на по-висока длъжност в същата администрация се извършва чрез подбор при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет. Този подзаконов нормативен акт е Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация. Процедурата е детайлно уредена закона и е дефинирана като „конкурентен подбор“. Какво представлява конкурентният подбор между служителите в държавната администрация и какви са процедурите за неговото законово осъществяване, отговаря д-р Тодор Капитанов, експерт по трудово право.
Провеждането на конкурентния подбор представлява дейност, при която чрез съпоставка между компетентностите/изискванията, необходими за изпълнението на длъжността, и оценката на досегашното изпълнение на длъжността на участниците в процедурата се определя този от тях, който е най-подходящ за по-високата длъжност.
Самата процедура се осъществява в няколко стъпки. Конкурентният подбор стартира с мотивирано предложение на непосредствения ръководител. По негова преценка непосредственият ръководител може да използва нормативно уредената възможност и да ограничи подбора в рамките на административното звено, което ръководи и в което е длъжността, или в рамките на няколко административни звена. Необходимо е обаче това предложение също да се мотивира.
Ако е налице положителна резолюция на органа по назначаването, звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси, подготвя справка за служителите, по отношение на които е установено наличието едновременно на две обстоятелства. Първото е служителите да отговарят на условията за заемане на по-високата длъжност – степен на завършено образование, ранг или професионален опит, специфични изисквания, установени с нормативен акт (когато има такива). Второто обстоятелство е служителите да имат годишна оценка от последното оценяване на изпълнението на длъжността „Изключително изпълнение“ или „Изпълнението надвишава изискванията“, или „Изпълнението напълно отговаря на изискванията“, но притежават по-висок от минимално изискуемия ранг за по-високата длъжност.
Следва да се отбележи, че по предложение на непосредствения ръководител и след преценка на органа по назначаването за участие в конкурентен подбор за по-висока експертна длъжност може да бъде предложен и държавен служител, който не отговаря на изискванията за минимален ранг или професионален опит за тази длъжност. Същият трябва да отговаря на изискването за минимална образователна степен, трябва да е получил най-високата годишна оценка на изпълнението на длъжността от последното оценяване „Изключително изпълнение“ и по отношение на този държавен служител трябва да е изтекъл едногодишният срок за изпитване. Това означава, че относно предложението на непосредствения ръководител е необходима изрична резолюция на органа по назначаването, удостоверяваща неговата положителна воля за включване на конкретния държавен служител в конкурентния подбор.
Звеното, изпълняващо функции по управление на човешките ресурси, следва да поиска и евентуално да получи писмено съгласие за участие в конкурентния подбор от служителите, които отговарят на посочените по-горе условия.
Справка:
чл. 82, ал. 2 и 3 от Закон за държавния служител
чл. 29, чл. 30-33 от Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация (НУРОИСДА).
Вижте още:
КОЕ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО И КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ДОГОВАРЯ В ТРУДОВИЯ ДОГОВОР?
НАПУСКАНЕ НА РАБОТА СЛЕД ПРИДОБИТО ПРАВО НА ПЕНСИЯ
ОБЩ РЕД ЗА НАЕМАНЕ НА ЧУЖДЕНЦИ ПО ТРУДОВО ПРАВООТНОШЕНИЕ
ПРАВАТА НИ ПРИ МАСОВИ УВОЛНЕНИЯ
СЧИТА ЛИ СЕ ЗА ТРУДОВ СТАЖ ОТПУСКЪТ ПО МАЙЧИНСТВО?
ЗАДЪЛЖЕНИЕ НА РАБОТОДАТЕЛЯ ЗА ИЗПЛАЩАНЕ НА ТРУДОВО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ